Luit Bakker (zij/haar) is performer, creative technology artist, docent en regisseur uit Amsterdam. Haar werk is associatief, ontwrichtend, humoristisch en maatschappijkritisch. Binnen haar werk richt ze zich op feminisme, technologie en queerness. Ze omarmt de trillende spanning van het daartussenin, het oneindige onbekende. In haar werk wil Bakker bestaande genderrollen en stereotypen doorbreken, waarbij ze de kijker op een grappige en confronterende manier betrekt. Bakker is altijd op zoek naar de kwetsbaarheid van zichzelf en haar publiek. Samen met haar publiek zoekt ze naar een speelse en kritische manier om naar de wereld en de bestaande structuren te kijken in de hoop dat wij de verandering kunnen zijn.
Ze is zelfstandig maker bij Likeminds sinds 2018. Daar ontstonden de voorstellingen 06-82087445 (2018) , MINDGASM (2019) en A garden of heavenly delights (2022) onder de eindregie van Lotte Bos.
Luit is onderdeel van het collectief La Isla Bonita. Met dit collectief maakte en speelde zij: La Isla Bonita (2015), Dogs of War (2016), La Lucha Libre (2017), Atlantis (2018), De Managers (2019), Odette, kater en de lul (2021) en Mikadoshow (2022) en object 020 (2023). Het werk is energiek en associatief, ritmisch, ontregelend en grappig.
Luit werkt sinds 2021 samen met Bart van de Woestijne. Als spinning instructeur in de voorstelling Oxygen Debt (2021/22) en de voorstelling Queertopia (2023/24).
Met het collectief Bakker&Brill maakte zij samen met Leon Brill voorstellingen: Ganzen zijn net Zwanen (2017) en Everybody Loves Us (2018). Het collectief speelt met het groteske; de grillige, soms humoristische uitvergroting van de menselijke onvolmaaktheid.
Pers
“Voorstellingen waarin afkomst en identiteit centraal staan, zijn de laatste decennia niet weg te denken uit ons theaterlandschap. We kennen ze vooral als sober ingestoken, autobiografische egodocumenten, waarin makers (min of meer) als zichzelf op het toneel staan en hun verhaal delen met hun publiek. Toonaangevende theatermakers als Sadettin Kirmiziyüz, Saman Amini of Luit Bakker maakten ons de afgelopen jaren via indringende monologen deelgenoot van het racisme of de afwijzing waar ze dagelijks mee te kampen krijgen.”
NRC
Queertopia
“Queertopia is een-op-een ervaringstheater om gulzig tot je te nemen. Wie na een uur op de stoep staat, wil meteen weer naar binnen.”
Parool
De makers putten uit eigen ervaringen: beiden identificeren zichzelf als queer. Bakker maakte daar een aantal indrukwekkende, geëngageerde solovoorstellingen over bij productiehuis Likeminds. Van de Woestijne staat bekend om zijn meer filosofische theaterinstallaties op locatie: zijn voorstellingen zijn vaak individuele ervaringen waarbij de toeschouwer zich opnieuw verhoudt tot zichzelf en zijn omgeving. Queertopia verenigt het activisme van Bakker en het contemplatieve van Van de Woestijne”
NRC
A garden of heavenly delights
“A Garden of Heavenly Delights (eindregie: Lotte Bos) is beeldend performancetheater van hoge klasse, ontzettend geëmancipeerd. Haar voorstelling zet aan tot nadenken, én ontroert. Bakker laat zien hoe ze het niet wil, om zo uit te komen bij dat wat ze wel wil. Een heerlijke strijd waarin ze het hele publiek betrekt, en dat alles tegen de achtergrond van een voormalig rooms-katholieke kerk. Ja. Meer van deze vrouw, alsjeblieft.”
Theaterkrant
“In A Garden Of Heavenly Delights van Luit Bakker (2022) is duidelijk te zien hoe de technologie, het futurisme en het fysieke spel samenvallen. De motion capture die wordt ingezet, geeft Luit de mogelijkheid om te transformeren, wat de solo van een kleurrijk scala aan personages voorziet. Het fantasierijke wereldbeeld resoneert met het futurisme van de virtuele scenografie. En daarmee lijkt het onvermijdelijk te zijn geweest dat deze voorstelling met precies deze technologie tot stand is gekomen.“
Theaterkrant
“De bevrijdende satire van het begin maakt echter abrupt plaats voor een omschrijving van de discriminatie die Bakker als queer vrouw nog altijd ten deel valt, en een apocalyptisch-poëtisch angstvisioen van een wereld waarin alle burgerrechten zijn vervallen. In de slotscène brengt Bakker het hele publiek bij elkaar in een droomachtige gelijkheidsutopie. Dankzij de onvoorspelbare wendingen en de vervreemdende digitale werelden van Pleun Gremmen en Noémi Biró die als decor dienen biedt A garden of heavenly delights de synthese tussen viering en rouw die Van Saarloos voor ogen heeft“
NRC
“Door de knappe montage van eindregisseur Lotte Bos en Bakkers sterke theaterpersoonlijkheid biedt A garden of heavenly delightsuitdagend vermaak én heling, waardoor je welhaast zou willen toetreden tot deze regenboogkerk.” ★★★
Volkskrant
Odette, kater en de lul
“Odette, kater en de lul wordt zo zowel een viering van nieuwe mogelijkheden als een ode aan zwanger- en ouderschap zoals we die nu kennen: de verbintenis tussen nieuwe en de oude mens wordt overbrugd door het ontplooien van nieuwe rituelen. Het beeld van vier liefdevolle moeders die pogen hun gezamenlijk kind een veilig nest te bieden beklijft” ★★★★
NRC
“Kennelijk is het nodig om allerlei hormonen aan te maken voor een goede connectie met het kindje; daartoe dollen en rollen de performers in een vrij lange, vermoeiende scène om en over elkaar heen.” ★★
Volkskrant
“De toekomst van de mensheid werkt vooral op de lachspieren”
Theaterkrant
Oxygen Debt
“Performer Luit Bakker, die ter voorbereiding een cursus tot spinninginstructeur volgde, heeft de juiste toon goed in de vingers. Haar aangename timbre en cadans stellen je op je gemak en zorgen ervoor dat je net dat ene beetje meer geeft om je lichaam echt uit te dagen, en haar Amerikaanse tongval doet denken aan de YouTube-instructeurs die zeker tijdens de coronalockdown zo populair zijn geworden. De opbouw van de les is uitstekend, zodat je genoeg reserves hebt om op de juiste momenten te kunnen pieken.”
Theaterkrant
“Op het podium licht instructrice Luit op. Aerobic pakje, dansende paardenstaart. Vanaf haar spinningfiets kijkt ze ons vriendelijk aan. Ze heeft er zin in. Luit instrueert ons in vloeiend engels, met tonen van druivensuiker. “..”Wat helpt is de stem van Luit, die verleidt, bemoedigd en dwingt. Soms is ze zonder erbarmen, een ongenaakbare meesteres”
Eric Alink
De Managers
“Hordelopen, dressuur, rodeo, hoog te paard, de zweep erover – je kunt de metaforen moeiteloos op je eigen kantoorbaan plakken.” ★★★★
de Volkskrant
“De performers doen in De managers niet veel anders dan onze wereldleiders: ze verleiden elkaar en hun publiek (in leuke, droogkomische scènes) maar voor je het weet zit je te lachen om iets waar niet meer om te lachen valt.“
Parool
“In de parallelle fantasiewereld van La Isla Bonita komen menselijke verhoudingen even symbolisch als concreet aan de orde.“ ★★★★
NRC
“In het satirische De managers werpen de leden van collectief La Isla Bonita een blik op de sociale codes en machtsspelletjes binnen de vergadercultuur – met inhoudelijk mager resultaat.“
Theaterkrant
‘Geestig is de link die zij leggen tussen werk- en vrijetijdscultuur met stokpaardenraces in de kantoorpauzes. Maar door een teveel aan herhaling en te weinig inhoudelijke of visuele ontwikkeling blijft het geheel in de grap van de persiflage hangen, een bijtende satire wordt het niet.’
Trouw
MINDGASM
“Bakker toonde zich in eerder werk (solo, met Bakker & Brill en natuurlijk ook bij performancecollectief La Isla Bonita) al een zeer spannende, fysieke speler die schaamteloos transformeert en altijd een grote controle over haar publiek bewaart. Ze durft het gevaar en de intimiteit op te zoeken, maar weet door haar zorgvuldige en trefzekere spel, de toeschouwer altijd voor zich gewonnen te houden.
Theaterkrant
“Zo springt Bakker heen en weer tussen activistisch en kwetsbaar, het publiek constant op zijn hoede houdend. Ze flirt en teaset, is het ene moment ontwapenend en het andere een tikje intimiderend. Ze creëert een theaterruimte die nooit helemaal veilig voelt en juist dat reflecteert het verhaal dat ze vertelt. Over vrijheid die er pas kan zijn als grenzen gerespecteerd worden en hoe je de controle pas kunt loslaten als je hem in handen hebt.”
Parool
06-82087445
“Bakker speelt in 06-82087445 met de fluïditeit van gender en seksualiteit. Het zijn grote thema’s, persoonlijk en ongemakkelijk, maar ook fascinerend en mooi. Bakker verleidt je om de ongemakkelijkheid toe te laten. Ga met haar mee, het is het zeker waard.” ★★★★
Theaterkrant
“(…) dat hier een indringende en zeer grappige podiumpersoonlijkheid staat is overduidelijk. Luit Bakker verleidt en vernedert je waar je bij zit.” ★★★★
De Volkskrant
‘De voorstelling zit dicht op de huid en energiek. Door drie totaal van elkaar verschillende personages met elkaar te versnijden, toont Bakker dat het hokjesdenken (in seksuele voorkeur, in gender) lang niet zo evident is en dat overeenkomsten vaak meer voor de hand liggen dan verschillen.
Parool
Everybody loves us
“Bakker & Brill schieten moeiteloos heen en weer tussen het ongemak en de botte grap, tussen integere momenten en platte showbizz – en doen dat met aanstekelijk spelplezier.”…”Ze wandelen rond over het grote podium van het Bostheater met een gemak alsof ze dagelijks grote zalen bespelen. Het is pas hun tweede (korte) voorstelling, maar al stappen verder dan hun eersteling. Dit zijn makers waar je meer van wilt zien.”
Parool
Atlantis
Atlantis is een fantasierijke uitnodiging om waterig te denken en te beseffen dat alles met alles verbonden is. […] Met vijf zeemeerminnen in vol ornaat valt er genoeg te lachen in Atlantis, en daar maken de performers van La Isla Bonita gretig gebruik van. […] Waterig denken klinkt wat vaag, maar La Isla Bonita laat zien dat het helemaal niet zo’n gek idee is.’
Theaterkrant
‘Het vijfkoppige vrouwelijke performancecollectief La Isla Bonita is een van de interessantste jonge toneelgroepen van nu. De leuke, expressieve spelers weten lichamelijkheid en présence creatief te paren aan maatschappelijk engagement.’
Volkskrant
‘De vijf performers van La Isla Bonita werken sinds hun gelijknamige afstudeervoorstelling uit 2015 gestaag aan een sterk oeuvre van fysiek theater met maatschappelijke relevantie.’
La Lucha Libre
‘Sterk, stoer en schaamteloos zijn ze, en ronduit hilarisch’ ★★★★
Volkskrant
‘Onvermoeibaar beuken ze er op los in een bizarre vechtshow. Worstelroutines volgen elkaar in hoog tempo op, afgewisseld met kleurrijke sketches. Zonder piñata, maar met Madonna. Viva, La Isla Bonita!’ ★★★★
NRC
‘Het contrast tussen de Barbie-achige vrouwtjes en de angstaanjagende vechtwijven is op een afschuwwekkende manier fascinerend en de scène waarin de kampioene ten overstaan van een volle arena intens wordt vernederd, doet je maag bijna omkeren. (…) Zo zijn die mooie jonge actrices verfrissend lelijk, hard en bot.’
★★★★
Trouw
Dogs of war
“Dogs of war slaat helemaal nergens op” ★★
Volkskrant
La Isla Bonita
‘Actueel, grillig en onweerstaanbaar’ ★★★★
Theaterkrant
‘verwarrend, veelzijdig, verontrustend én geestig’
NRC